Over ons

Even stilte AUB is een initiatief van Stichting Iam. Wij zijn een groep docenten met ruime ervaring in het onderwijs en stilte. Stilte-educatie in het onderwijs en de opvoeding is wat ons betreft van onschatbare waarde.

Ons streven is dat:

  1. op elke basisschool in Nederland stilte-oefeningen een vast onderdeel uitmaken van het curriculum;

  2. docenten kennis maken met diverse soorten stiltewerkvormen waarvan zij gebruik kunnen maken voor hun leerlingen en voor hen zelf;

  3. er ook op middelbare scholen en vervolgopleidingen aandacht en ruimte komt voor stiltemomenten.

Ons aanbod in de begeleiding van zowel scholen, teams als leerlingen bestaat uit gastlessen, workshops, studiedagen, stiltewandelingen, stilte-zooms en cursussen op het gebied van stilte-educatie. Bij Aanbod kun je hier meer over lezen.

 

Overweeg je om ook op jouw school ruimte te maken voor de stilte? In bijgaand document vind je een overzicht van de mogelijkheden voor de invoering van stilte-educatie: van heel laagdrempelig met af en toe een stilte-oefening in de les tot een echte stilte-school waar stilte-educatie is opgenomen in het curriculum.

 

Heb je hierover vragen? Neem vooral contact met ons op om de mogelijkheden voor jouw school te bekijken. 

Stilte
Stilte

Om te luisteren naar jezelf en anderen

press to zoom
Stilte
Stilte

Om te weten wat je werkelijk wilt

press to zoom
Stilte
Stilte

Om te leven vanuit inspiratie en creativiteit

press to zoom
Stilte
Stilte

Om te luisteren naar jezelf en anderen

press to zoom
1/15
foto%20petra_edited.jpg

Petra Speelman, coördinator

Stilte is voor mij al tientallen jaren heel belangrijk;
Stilte is de basis, de bron waarvan uit ik leef. In stilte ontmoet ik mezelf, ben ik thuis in mezelf. Ook in het spreken en luisteren naar anderen speelt stilte voor mij een belangrijke
rol. In stilte weet ik dat ik niet mijn gevoelens en gedachten ben. Dat zij komen en gaan. Alles komt uit stilte en keert er weer in terug. De stilte is en blijft.


Stilte was belangrijk in de opvoeding van onze vier kinderen;
Ook in mijn werk als basisschoolleerkracht. Uit de stilte kwam 20 jaar geleden de inspiratie voor het oprichten van stichting IAM voor: stilte-educatie in onderwijs en opvoeding. Onder die paraplu gaf ik stilte-educatie lessen en workshops aan kinderen, leerkrachten en ouders. Ik ben co-auteur van het boek de Stilteflipover met stilte-oefeningen voor de basisschool.

Tien jaar geleden was ik mede-initiatiefneemster van de jaarlijkse Dag van de Stilte en een aantal jaren later van Stichting Stilte Nedwerk. Aan beide organisaties ben ik nog verbonden. Samen met de andere medewerk(st)ers zet ik
me in voor meer stiltebeleving in onze samenleving; voor individuele mensen, in werksituaties, in gezinnen en in scholen.


Voor de Even stilte AUB-groep verzorg ik stilte-educatielessen en - workshops en -studiedagen.
 

angela_edited.jpg

Angela de Rie, coördinator

Stilte voelt voor mij als thuis komen. Thuis komen bij me zelf. Verwondering, verstilling, verbinding, is waar ik kinderen en hun leerkrachten graag mee wil voeden. Voeding voor de ziel. Stilte brengt mij een gevoel van ruimte, verrukking, warmte en wijsheid. En een besef dat ik in verbinding sta met een groter geheel. 

"Als ik niet regelmatig heel stil zou worden, was ik al lang gek geworden van jullie...", zeg ik soms gekscherend tegen de kinderen. En dan leg ik uit dat een klas soms aanvoelt als een kippenhok, waar iedereen door elkaar heen kakelt. En niemand echt naar elkaar luistert. De stilte helpt mij in dit soort situaties om bij mezelf te blijven en de sfeer zo kalm en vredig te krijgen in de klas dat we er weer echt voor elkaar mogen zijn. En bij onszelf kunnen blijven. Dat is volgens mij de basis van goed onderwijs.

Het is mijn diepe wens om kinderen op de basisschool al echt in contact te laten komen met de voedende kracht van stilte. Vanaf groep 1 t/m groep 8. Een doorgaande leerlijn, waarbij ze dagelijks een fundament krijgen aangeboden op het gebied van yoga, stilte en filosofie. We bouwen met elkaar aan harmonie, aandacht en wijsheid.  

Als coördinator verbind ik scholen met deelnemende gastdocenten. Daarnaast ben ik werkzaam als pedagoog, docent klassieke yoga en verhalenverteller.

Praktijkverhalen

Door het water

"Kijk nou!, riep ze uit en ik volgde haar blik naar buiten. Het was een regenachtige dag en voordat ik met de directeur van deze knusse basisschool om de tafel ging zitten om met elkaar een mooie invulling te maken voor een studiedag voor het team over de stilte, had ze me rondgeleid door de school. En terwijl ze ondertussen wat praatjes maakte met de kinderen, kreeg ik een goede indruk van de school. Aan de muur in de aula hingen prachtige schilderwerken die de kinderen met plaatselijke kunstenaars hadden gemaakt en op het podium stonden goudkleurige “koninklijke” stoelen die de directeur zelf op de kop had getikt bij de restyling van het plaatselijke gemeentehuis. Lees verder

Klaar!

“Juf, ik ben klaar…”, vertelde deze jongen mij terwijl hij opsprong om weer in beweging te komen. Hij had slechts drie minuten aan zijn tekening gewerkt, zittend op zijn knieen in de gymzaal van een Limburgse basisschool. En vond het wel genoeg. Terwijl de andere kinderen nog het juiste kleurpotlood aan het uitzoeken waren, had hij met zwart een cirkel getekend op zijn papier. “Het is toch goed zo?” En hij keek me vragend aan terwijl ik naast hem was komen zitten. “Je bent bij deze opdracht pas klaar, als je niet meer denkt dat je klaar bent”, antwoordde ik hem met een glimlach. En warempel, hij pakte weer zijn potlood op en ging verder. Lees verder...

Wow

“Ja, goed dat ik je nog even spreek. Je kunt straks namelijk niet terecht in je lesruimte. We wijken uit naar een lokaal op de middelbare school hier in de buurt”. “Oke, dan stap ik gewoon wat eerder op de fiets om alles daar klaar te zetten voor de les. Enne… weten de kinderen ook waar ze moeten zijn?” Daar zou voor gezorgd worden. Bij de school aangekomen zag ik de opgeschoten pubers al op het plein staan. Luid schreeuwend naar elkaar met de nodige schuttingtaal er tussendoor. Ik besloot mijn fiets in het fietsenhok goed op slot te zetten en stapte tussen de jongelui door naar binnen. Lees verder...